Keresőoptimalizálás2018-11-05T09:46:54+00:00

Több látogató a weblapon – Nagyobb ismertség – Több ügyfél – Több bevétel. Ez a keresőoptimalizálás eredménye.

A keresőoptimalizálás angolul Search Engine Optimization röviden: SEO, a keresőmarketing ( SEM ) egyik fő részterülete. A keresőoptimalizálás lényege, hogy a honlapunkra egyre növekvő mennyiségben új látogatókat szerzünk a természetes keresőtalálatokban való jó helyezéseinken keresztül.

Tudta, hogy az emberek 98%-a csak a keresők által az első 3 oldalon megjelenített cégeket keresi meg?
A keresőoptimalizálás célja, hogy a keresőoptimalizált honlap, minél jobb helyezést érjen el a legfontosabb keresőkben, és így minél több látogatója legyen.
weboldal készítés, kereső optimalizálásA keresőoptimalizálás sokat segíthet azon, hogy meg növekedjen a látogatottság. Egy használható, jól áttekinthető honlap, piacvezető szolgáltatásokkal és árakkal “fűszerezve” üzletileg is növelheti a cég forgalmát.

Mielőtt nekilátunk:

A honlap pozicionálása:
A honlapkészítés első lépése, hogy meg kell értenem vállalkozása lényegét, és Önnek meg kell értenie az Internet lényegét, hogy a honlapkészítés sikeres legyen.

A honlap három alapvető típus egyike lehet, ennek megfelelő a honlapkészítés folyamata során a keresőoptimalizálás stratégiája is:

1, Imázs weblap
Cége vagy terméke online prospektusa. Az imázs weblap tartalmazhat szórakoztató elemeket, amelyek erősítik arculatát és pozicionálását.

2, E-Biz weblap (webáruház)
Erősen interaktív honlap, amely kifejezetten termékek értékesítésére vagy információ nyújtására szakosodott. Ennél nagyon fontos a keresőoptimalizálás.

3. Portál
Olyan weblap, amely sok, gyakran frissülő információt tartalmaz könnyen áttekinthető formában. A portálok az online magazinokhoz hasonlóan szerkeszthetők, és komoly online eladási lehetőségeket nyújtanak, ha ügyesen vegyítik a tartalmat és az értékesítést.

Itt jelennek meg azok a kritériumok, a keresőoptimalizálás során melyeket említek a webarculat kialakításánál.

– Ismernem kell a weblap célközönségét: látogatói demográfiai profilját, vásárlási szokásait, stb.
– Tudnom kell, mit vesz Öntől a honlap célközönsége. Nem csak azt, hogy milyen terméket árusít, de azt is, hogy milyen érzés, arculat vagy életstílus asszociálódik a termékkel.
pl. A legjobb ár/érték arányt nyújtja, a legjobb minőséget, a legjobb kiszolgálást, a leggyorsabb kiszállítást, a legkorszerűbb terméket, a leginkább környezetbarát, vagy milyen egyéb módon különbözteti meg magát másoktól?
A keresőoptimalizálás az egyik ingyenes/legolcsóbb/legköltséghatékonyabb és emellett a legtöbb értékes látogatót eredményező módszer.
Ide tartozik minden olyan tevékenység, mely a weboldalnak az organikus találati listán történő előrejutását eredményezi. Nagyon fontos kiemelni, hogy a keresőoptimalizálás technikájával az organikus (természetes úton létrejött és nem fizetett/szponzorált hirdetés) listában érhetjük el weblapunk előrejutását és ezzel a látogatottság növekedését.

weboldal készítés MarketingA weboldal átadásakor a weboldal karbantarás 50% készültségű. Mindaddíg amíg csak mi tudjuk hogy a honlap létezik nincs különösebb haszna, hiszen a hálózaton található több millió oldal között megtalálhatatlan.

Szükséges tehát, hogy weboldalunkat meg is találják a látogatók. Erre szolgál a keresőoptimalizálás a honlapkészítés folyamatában.

A jól optimalizált weboldal ismérvei:

Felépítése nem ötletelésen, hanem szakszerű előzetes elemzésen alapul
Keresőbarát technológiát alkalmaz
Teljes tartalma indexelhető és látható a keresőkben
Gyors a betöltési sebessége
Hibamentes W3C Valid kóddal rendelkezik
Beszédes, kulcsszógazdag URL-eket és egyedi metainformációkat tartalmaz
Böngészőfüggetlen a megjelenése
Egyedi, igényes, látogatóbarát, kulcsszógazdag tartalommal rendelkezik
Számos link mutat rá a tartalmával releváns magas pagerank értékű oldalakról
Kulcsszavai a metategben relevánsak maximalizáltan a tartalommal, és ezek többségére jó helyezéseket ér el a keresőkben
Könnyen navigálható
A kimutatások alapján a legtöbb weboldalt a kereső oldalakon keresztül találják meg (ilyen például a Google.com, Yahoo.com, a magyar lapok közül: altavizsla.hu, ok.hu, ). A honlapkészítés egyik célja a keresőoptimalizálás alkalmazásával, hogy arra minél többen ráleljenek.
Az internetes keresők keresőrobotjai a háttérben bejárják az összes weboldalt, kigyűjtik hogy milyen szavak és hol találhatóak a dokumentumokban. Amikor valaki keres a keresőoldalon, a kereső összeállít egy találati listát, és ezt küldi el.

Az emberek negyven százaléka csak a lista első tíz helyére kattint . A fennmaradó csoport keresgél csak tovább. A találati listákon elért jó (első tíz hely) pozíció nagyon sok látogatót vonzhat, egy üzleti weboldalnál nagymértékben megnövelheti a forgalmat. Egyértelmű, hogy ezekben ajánlatos minél jobban szerepelnie.

Ez a jelenlét, amit a keresőoptimalizálás biztosít a legolcsóbb és egyik leghatékonyabb fajtája a weboldalak és ezen keresztül az üzlet, a vállalkozás népszerűsítésének.
Azonban nem elég hogy ott vagyunk a találati lista elején, olyan lista elején kell ott lenni, amit azok néznek, akik számára a honlap érdekes. A honlapkészítés során figyelembe kell venni a potenciális látogatók milyen célból keresik majd fel honlapját

Azokat a módszereket, technikákat, melyek segítségével növelhető a keresőoldalak felől bejövő forgalom, keresőmarketing (search engine marketing = SEM) néven emlegetik: ennek egyik leghatékonyabb , fajtája a keresőoptimalizálás (search engine optimization = SEO). A honlapkészítés során erre kell a legnagyobb figyelmet fordítani.

Keresőoptimalizálás szolgáltatások

  • Technikai optimalizálás – a weboldal akadálymentesítése a keresőmotorok számára. Minden keresőmarketing tevékenység alapja egy technikailag teljes körűen optimalizált HTML oldal.
  • Linkmarketing – minőségi, releváns linkek regisztrálása, katalógusok, PR cikkek, blog-, video- és közösségi marketing segítségével
  • Copywriting – keresőoptimalizált szövegírás: weboldalra, PR cikként
  • Ügyfélkonverzió elősegítése – milyen eszközökkel tudjuk a magas konverziót elérni
  • Google szolgáltatások integrációja optimalizált oldalakra

Ezek a szolgáltatások nem elsősorban a látogatók számának növelésére alkalmasak csupán, hanem a látogatók számán belül a „minőségi” látogatók arányát, vagyis azokét a látogatókét növeli akikből tényleges vásárló lesz.

Az esetek 80-90%-os arányában először elkészül a honlap és csak ekkor jön rá a tulajdonos, hogy látogatót is kellene szerezni rá. Emiatt a keresőoptimalizálás (Magyarországon főként) legtöbbször utómunka, melyet a már elkészült honlapon végzünk. Ekkor sokkal korlátozottabbak a lehetőségek. Előnyösebb, ha akkor elkezdünk foglalkozni a keresőoptimalizálás folyamatával, amikor még csupán tervezzük honlapunkat. Ideális esetben a domain nevet is úgy kell kiválasztani, hogy szem előtt tartjuk a keresőoptimalizálás szempontjait. Ettől függetlenül egy már kész honlappal is lehet kiemelkedő eredményeket elérni.

1. Kulcsszavak ( keresőkifejezések ) megtalálása
A keresőoptimalizálás első lépése azon kifejezések megtalálása, melyre optimalizálni szeretnénk oldalunkat. Ez rendkívül fontos, mert hiába jó a weboldalunk bizonyos kifejezésekre a találati listán, ha azokra nem keresnek. Továbbá az sem mindig szerencsés, ha olyan szavakra próbálunk a kezdetekkor optimalizálni, melyekre sokan keresnek, de nagy a konkurencia, nincs reális esély a jó eredményre. Fontos ismernünk az erős szavakat, hosszabb távon majd érdemes lesz optimalizálni ezekre is, de nem mindjárt ezzel kell kezdenünk az elején. A cél az, hogy a művelet végén ki tudjunk választani négy-öt olyan kifejezést, melyre érdemes lesz optimalizálni, amelyek sok látogatót hoznak. Ha összetett kifejezésekre már jó eredményeket tudtunk elérni, pl: “alkalmi férfi öltöny” és “alkalmi ruha készítés”, ez után már az olyan, népszerű és nagy konkurenciával rendelkező szavakra is könyebb az oldalt optimalizálni, mint pl: “ruha” “alkalmi”

2. A kulcsszavak megfeleltetése
Miután megvannak a keresőkifejezéseink, kulcsszavaink, ki kell jelölnünk olyan oldalakat, melyek optimalizálva lesznek az egyes kifejezésekre/kulcsszavakra. Ha weboldalunk még tervezés alatt áll, már ekkor érdemes kidolgozni, mely oldalak miről fognak szólni, mely kulcsszóra lesznek optimalizálva. Egyetlen témához több kulcsszót is rendelhetünk, ha azok mindegyike szorosan kötődik a témához. Vigyázzunk azonban az oldalak kulcsszavas optimalizálásával ilyenkor, mert minél több kulcsszóra optimalizálunk egy oldalon, annál kevésbé lesz az oldal erős a kulcsszavakra külön-külön, az oldal a több kulcsszó miatt megosztottá válik a keresőoptimalizálás során.

3. Az oldalak keresőoptimalizálásának legfontosabb lépései

  • Weboldal Design, arculat:
    Lényeges hogy a keresők számára olvasható tartalmakat helyezzünk el az oldalakon. Gyakran tesznek képeket a menüpontoknak, ezt azonban a keresők nem képesek olvasni. Ha javascriptes megoldással van a menü képekből összerakva, akkor szinte semmit nem érzékel belőle a keresőrobot, nem tudja kezelni, előfordulhat, hogy emiatt nem is érzékeli a linket, azaz nem indexeli be az oldalakat ahova mutat.
    Látványos, ám a keresőoptimalizálás szempontjából hátrányos az olyan nyitó oldal, mely egyetlen Flash animációból áll. Nem minden kereső tudja olvasni a Flash animációkat, ilyenkor a legértékesebb oldal tartalma gyakorlatilag nulla a keresőoptimalizálás szempontjából. (a mai technikával készült Flash + XML weboldalakat már jól olvassák a keresők)
  • Bejárható weboldal:
    Fontos. hogy olyan legyen a honlapunk, hogy azt a keresőrobot csupán az oldalon lévő linkek alapján képes legyen bejárni.
    Kerüljük a frameszerkezetes oldalfelépítést,  keresőoptimalizálás ra alkalmatlan!
    A keresőoptimalizálás célja az, hogy oldalaink megjelenjenek a találati listán, az emberek rákattintsanak és landoljanak oldalainkon. Frame szerkezetes weboldal esetén, oldalaink nem tartalmazzák a menüpontokat, hiszen azok külön oldalként, külön keretben jelennek meg. A látogató, amikor az oldalunkra a találati listán, akkor egy olyan oldalra jut, ahol ugyan ott van a tartalom, ami érdekli, de a navigációs linkeket nem találja, így megreked az oldalon, nem tud tovább menni. Emiatt a keresők nem részesítik előnyben az ilyen oldalakat, zsákutcának tekintik, vagy spam/reklámszemétként kezelve azt, akár hátrébb is sorolhatják az adott domaint a találati listán.
  • Navigáció az oldalon:
    A keresőrobot, amikor bejárja a weboldalakat, hivatkozásokat keres, és sorra látogatja meg a hivatkozott oldalakat. A keresőnek el kell döntenie, hogy egy adott oldal miről szól, amit két szempontot figyelembe véve elemez:

    • Az oldal tartalma alapján;
    • Az oldalra mutató hivatkozások szövegei (anchor text) alapján.

    Ha szeretnénk, hogy egy oldalunk a kereső szempontjából egy adott témáról szóljon, akkor jól kell felépítenünk az oldalt, az oldalra mutató hivatkozásokat is annak megfelelően kell kialakítanunk, hogy azok relevánsak legyenek a tartalommal, azaz az oldalt leíró metatageknek megfeleljenek. Keresőoptimalizálás esetében a navigáció szempontjából kiemelten hasznos az oldaltérkép jelenléte, hiszen ezen az összes oldalra szöveges hivatkozásokkal mutatunk A google kifejezetten szereti az xml oldaltérképeket.

  • A weboldal mérete:
    A keresők szeretik a tartalmas oldalakat. Keresőoptimalizálás tartalom nélkül lehetetlen, fontos, hogy értékes a keresőrobot szempontjából étékes oldalai legyenek honlapunknak. Emellett fontos, hogy ez tudatos tartalomszerkesztés legyen, ne ugyanazt az információt jelenítsük meg több oldalon.
  • Domain, fájlnevek, URL keresőoptimalizálás szempontjából:
    Kiemelten fontos a jó Domain név és a szép URL is. A Domain név nem változtatható, ha nem gondoltuk végig eszerint a névválasztást akkor ez állandó a honlapon. Az URL-ek tetszőlegesen változtathatók, ezáltal bármikor alkalmazható a keresőoptimalizálás során a változtatás… ha a keresőoptimalizálás technikai feltételeit megteremtették a honlapkészítés során.  A legjobb esetben az adott oldalra választott kulcsszó is szerepel a névben, ezáltal az URL-ben is. Ha több szóból áll a kulcsszavunk, akkor kötőjellel elválasztva alkossunk belőle nevet.
  • TITLE tag:
    Az a szöveg, ami a böngésző tetején jelenik meg. A HTML forrásban a elemek között találjuk. Keresőoptimalizálás szempontjából az egyik legfontosabb része az oldalunknak. A keresők ezt jelenítik meg a találati listán, tehát erre kattintanak, vagy éppen nem kattintanak a felhasználók. Bármelyik oldal TITLE tagjának kitalálásakor ügyeljünk rá, hogy a szöveg az oldal tartalmára vonatkozóan 100%-ban releváns legyen.
  • Meta keywords:
    Ebben a mezőben írjuk le, hogy mely kulcsszavakról/kifejezésekről szól oldalunk. Szavakat és összetett több szavas kifejezéseket kell ide magadni, vesszővel elválasztva. Ma nincs olyan jelentős szerepe a keresőoptimalizálás során mint még pár évvel ezelőtt is volt.
  • Meta description:
    Az oldal tartalmának 1-2 mondatos összefoglalását kell az elembe elhelyezni. Figyeljünk arra, hogy a szöveg hossza 150-200 karakternél ne legyen hosszabb, hogy megfeleljen a keresőoptimalizálás erre vonatkozó feltételének.
  • Head tagok
    Head elemeknek nevezzük a <h1></h1>, <h2></h2>, <h3></h3>, <h4></h4>, <h5></h5>, <h6></h6> tag-eket, az oldal címeit kell ilyen elem közé tennünk. Keresőoptimalizálás szempontjából a H1 a legfontosabb szövegrészt jelöli.
  • Linkek:
    A linkek nagy szerepet játszanak a keresőoptimalizálásban. A keresőrobotok ezek alapján találják meg oldalainkat, hogy fel tudják térképezni, tartalmát be tudják indexelni, a honlapon belül is ezekkel navigálnak a látogatók. Keresőoptimalizálás során fontos, hogy a lehető legtöbb külső, független hivatkozás mutasson az oldalunkra. Előnyös, ha a ezek a hivatkozások olyan honlapokról mutatnak a mi honlapunkra, amelyek hasonló témával foglalkoznak, vagy akár részben konkurálnak a mi oldalunkkal.A keresők szemében ha egy konkurens hivatkozik ránk, akkor értékes információt tartalmaz oldalunk.
  • Az oldalunk kora:
    Keresőoptimalizálás eredményeként új oldal nem fog egyből a lista élére kerülni. Ennek oka, hogy próbaidőt ki kell állnia, mielőtt a helyére kerül a kereső adatbázisában. Ezt nevezik sandbox vagy homokóra jelenségnek. Ennek leteltével is számít az oldal kora, minél régebben elérhető oldalunk tartalma, annál inkább gondolja a kereső úgy, hogy megbízható a tartalom. Minél régebben él az oldal, a kereső annál inkább bízik benne. Bár az oldal/domain életkora számít, ez csupán egyetlen és nem is túl fontos tényező a sok közül.

4. Weboldalunk címének keresőkbe regisztrálása
Többnyire ez csak új weboldal esetén szükséges egy működ honlapot általában már tárolnak a keresők.
A regisztrációval csak felgyorsíthatjuk valamelyest az indexelést, a rangsorolásra semmi hatással nincs. Nagyon kevés olyan kereső létezik, (szinte csak tematikus kereső van ilyen) mely csak akkor tartja nyilván weboldalunkat, ha előtte regisztráljtuk azt.

5. Külső, bejövő hivatkozások
Szót ejtettem már a linkekről, ám a külső oldalakkal alkotott hivatkozások ennél bővebbet érdemelnek.
A kereső a weboldal hivatkozásokat emberi szavazatoknak tekinti. A keresőoptimalizálás alkalmazásakor mindent megtesz a tulajdonos, hogy oldala a lehető legjobb pozícióba kerüljön, akkor is, ha a valóságban oldalának tartalma nem a legrelevánsabb az adott témában.
A keresők célja azonban az, hogy a legrelevánsabb oldalakat mutassa a kereső látogatóknak a találati listán. Szüksége van általa objektívnek ítélt (oldalunkról vissza nem mutató link) véleményekre minden weboldal esetén. A bejövő hivatkozásokat olyan véleményként értékeli melyek más emberek szubjektív döntésének eredménye. A keresőoptimalizálás során nagy figyelmet kell fordítani a linképítésnél erre.
A találati rangsor kialakításakor a kereső egyrészt figyelembe veszi aweboldal tartalmát, másrészt az összes többi weboldal véleményét a rámutató hivatkozások alapján. Ez utóbbi a linknépszerűség. A Google a linknépszerűség visszaigazolására definiálja a PageRank fogalmát.

El kell oszlatnom azt a tévhitet miszerint a keresőoptimalizálás kárt okozhat.

keresőoptimalizálássorán nem okozunk kárt a látogatóknak. Ez magában foglalja azon technikák és eljárások alkalmazását is, ami köztudottan az ügyfél weboldalainak eltávolítását eredményezheti a keresőkből vagy a katalógusokból, vagy érvénytelenítésüket okozhatja. A szabványostól eltérő megoldásokat a ” Robotok kizárási szabványa ” (Robots Exclusion Standard) szerint kezelem. A keresőoptimalizálás során vigyázok, hogy ne sértsem meg a keresők és a katalógusok egyetlen nyilvánosságra hozott és kötelező szabályát sem.
Aki a keresőket használja, nem lesz félrevezetve a keresőkben megtalált információ által. Nem alkalmazok olyan technikákat, ahol az ügyfél weboldala nem tartalmazza, illetve nincs összefüggésben az optimalizált kulcsszavakkal-kifejezésekkel, vagy ami a látogatókat bosszanthatja.

Még egy tévhit eloszlatása…

Sokak gondolják azt ,hogy a keresőkbe regisztrálás és a keresőoptimalizálás ugyanazt a funkciót látja el. Hát nem.
weboldal regisztrálást nevezhetjük akár linkajánlásnak a kereső felé, amellyel esetenként meg tudjuk gyorsítani az oldal indexelését (a keresőrobot általi vizsgálatot).
A keresők nagy része megtalálja az illető oldalt a rá mutató linkek alapján(sokak jobban is pontozzák az oldalt ezek alapján).
Ilyenkor fontos, hogy a kereső által elfogadott szisztéma szerint legyen a keresőoptimalizálás végezve az oldal a honlapkészítés során.
Ez alapján kap ill. nem helyezési pontot az oldal.
Az optimalizálással érhetjük el ill. tarthatjuk meg a megfelelő helyezést a találati listában.

A honlap keresőoptimalizálását több oldalról kell megközelíteni:
Szempont a tartalmi részek használhatósága úgy hogy azok megfeleljenek az úgynevezett keresőmarketing íratlan szabályainak
A honlap optimalizálást megközelíthetjük az oldal megjelenésének fizikai paramétereinek vizsgálatával is.
Megvizsgálom meglévő honlapja megjelenési sebességét, strukturális kialakítását, majd a megfelelő szempontok szerint elvégzem a keresőoptimalizálás teendőit weboldalán.

Keresőkbe, linktárakba, tematikus katalógusokba regisztrálás:
Regisztrálom honlapját, az ismertebb kereső oldalak szabadszavas adatbázisába, katalógusokba, linktárakba.

Mindezek mellett nagyon fontos még, hogy linkek mutassanak az ön weboldalára minél több az Ön tevékenységével foglalkozó weboldalról. Ennek egyik módja a banner vagy linkcsere illetve a szakmai oldalakon publikált cikkekben megjelenés, tematikus blogokban megjelenés, vagy a fizetett hirdetés.

A keresőoptimalizálás azonban együtt hasznos csak a keresőmarketinggel, egymás fontos és szinte nélkülözhetetlen kiegészítői.
Fontos tudni, a látogatókat nem elegendő megszerezni, ott is kell tudni tartani az oldalon. A látogatószerzés csupán eszköz arra, hogy a látogató visszatérő, értékes látogató legyen a keresőoptimalizálás eredményeként.

A weboldal optimalizálása azonban a keresőoptimalizálás alkalmazásánál nem áll meg, azaz a w3c valid weboldalak készítése, a weblap linkmarketingje webkatalógus, linkfarm regisztrációkkal és linkjeinek optimalizálása, az arculattervezés csupán sablonok a teljes optimalizáláshoz. A honlapkészítés nem ér véget ezzel, szükséges az emberi tényezőre is optimalizálni az oldalainkat, pl ilyen a weboldalak akadálymentesítése. Erről bővebben a weboldalak akadálymentesítése blogbejegyzésemben ejtek szót, a honlapkészítés során a fejlesztő milyen módszerekkel és célokkal alakíthatja ki a weblapot a keresőoptimalizálással párhuzamosan.

Kik azok a csökkent képességű személyek, ki és mi az emberi tényező akikről beszélek, kiknek hasznos az ilyen weblap?

  • Vakok
  • Gyengénlátók
  • Színvakok, színtévesztők
  • Hallássérültek
  • Mozgássérültek
  • Értelmi fogyatékosok

Amit ajánlok: rövid határidőkkel egyedi weblapok kivitelezése, régi, már meglévő weboldalak felújítása, bármilyen típusú honlapkészítés, validálás.
Ingyenesen webfejlesztési tanácsadás. Aki szeretné önmaga elkészíteni weboldalát és honlapja optimalizálását az a blog szekcióban megtalálható tutorialok segítségével elindulhat ezen az ösvényen.